Sindromi prenaprezanja ruke

2. veljače 2017.

Osnovna uloga ramena, nadlaktice, lakta, podlaktice i ručnog zgloba je postaviti ruku u odgovarajući položaj, tako da može ispuniti svoju funkciju. Gornji ekstremiteti, osobito ručni zglob i šaka, imaju vrlo složenu anatomiju s velikim brojem kostiju, mišića, tetiva i živaca. Oni su neophodni za rad i sportske aktivnosti, a podložni su akutnim ozljedama (natučenje, puknuće kosti/tetive/mišića itd.) ili oštećenjima koje nastaju uzastopnim i višekratnim mehaničkim opterećenjima (npr. upale zbog preopterećenja ili prenaprezanja).

Sindromi prenaprezanja ruke

To je temeljni razlog zašto upravo na tim dijelovima tijela najčešće dolazi do sindroma prenaprezanja. Najčešći sindromi prenaprezanja su upale tetiva, upale ovojnice tetiva (tenosinovitis), sindrom karpalnog tunela ili prijelom zamora.

Koji sindromi prenaprezanja postoje?

Sindromi prenaprezanja lakta i podlaktice su nekada bili najčešći kod sportaša, a danas su čak češći kod ljudi koji svakodnevno rade više od 4 do 5 sati za računalom. Svaka aktivnost tijekom koje ponavljamo iste pokrete koji uključuju rotaciju podlaktice, savijanje i ispružanje lakta, ručnog zgloba i prstiju, može uzrokovati sindrom prenaprezanja.

Sindromi prenaprezanja se također često javljaju u bacačkim i reketnim sportovima, kod ljudi koji redovno rade za računalom, ljudi koji se aktivno bave uređenjem vrta (hortikulturom), a posebno kod majki prvorotkinja koje se nisu navikle na poslove koji su se pojavili nakon rođenja djeteta.

Koji sindromi prenaprezanja postoje?

Anamneza ili povijest bolesti je jako bitna kod ovih sindroma jer će liječniku znatno olakšati postavljanje pravilne dijagnoze. Osim anamneze, kod sindroma prenaprezanja važno je da liječnik zna izvesti brojne testove kako bi postavio preciznu dijagnozu sindroma prenaprezanja, a što je temelj za liječenje.

Najčešći sindromi prenaprezanja su:

1. Sindrom karpalnog tunela
    Najčešći sindromi prenaprezanja
  2. Škljocavi prst
  3. DeQuervain-ova bolest
  4. Teniski lakat
  5. Golferski lakat
  6. Sindrom sraza dijela ručnog zgloba (gimnastički ručni zglob)
  7. Intersekcijski sindrom (veslački ručni zglob)
    Intersekcijski sindrom (veslački ručni zglob)
  8. Upale tetiva njihovih ovojnica šake i podlaktice (tenosinovitis)
  9. Upala tetive ulnarnog savijača ručnog zgloba

Liječenje sindroma prenaprezanja

Sindromi prenaprezanja liječe se preventivnom zaštitom, odmorom, ledom, kompresijom, elevacijom (RICE tretmanom), lijekovima i modalitetom odnosno fizikalnom terapijom. Svi navedeni tretmani su poznati po kratici PRICEMM – protection, rest, ice, compression, elevation, medications, and modalities. PRICEMM je usvojeni režim liječenja za sindrome prenaprezanja lakta i podlaktice bez obzira na uzrok.

PREVENTIVNA ZAŠTITA (eng. Protection)

Prvenstveno se odnosi na one koji tijekom svojih aktivnosti prenaprežu svoje ruke i koji bi trebali ograničiti svoje aktivnosti po intenzitetu i vremenski kako se ne bi razvio sindrom prenaprezanja.

ODMOR (eng. Rest)

Odmor ne označava potpunu obustavu aktivnosti što može dovesti do gubitka sportskog ili radnog kapaciteta, već se odnosi na prilagodbu aktivnosti (sukladno potrebama liječenja) ili djelomični odmor, a što ne utječe na pogoršanje oštećenja tkiva.

LED (eng. Ice)

Led se koristi za ublažavanje boli i smanjenje otoka.

Led se koristi za ublažavanje boli i smanjenje otoka

KOMPRESIJA (eng. Compression)

Kompresija se koristi kao prevencija oticanja. Pri korištenju kompresije je potrebno obratiti posebnu pažnju ako je uzrok prenaprezanja sindrom pritiskanja živca.

Kompresija se koristi kao prevencija oticanja

ELEVACIJA (eng. Elevation)

Elevacija se koristi radi sprječavanja venskog zastoja oko ozljede jer se njome postiže venozna drenaža kojom se prevenira i liječi otok. Venski zastoj može dovesti do povećanja upale i boli.

LIJEKOVI (eng. Medications)

Lijekovi koji se mogu koristiti uključuju nesteroidne protuupalne lijekove (NSAR) i, vrlo rijetko, kortikosteroidi.

MODALITET/FIZIKALNA TERAPIJA (eng. Modalities)

Modaliteti mogu uključivati ultrazvuk, električnu stimulaciju i masažu.

Modaliteti mogu uključivati ultrazvuk, električnu stimulaciju i masažu

Kada sindrom prenaprezanja otežava pacijentu izvršavanje njegovih aktivnosti, prikladna je radna terapija. Također je često u procesu uspješnog izlječenja potrebna i ergonomska evaluacija u smislu prilagodbe radnog mjesta pacijentu.

Operacijsko liječenje

U akutnoj i subakutnoj fazi sindroma prenaprezanja, odlični rezultati postižu se neoperacijskim liječenjem. U kroničnoj fazi, najčešće je neophodno operacijsko liječenje koje se provodi u skladu s liječenjem pojedinih dijagnoza.

Operacijsko liječenje

Zaključak

U slučaju pojave gore navedenih sindroma prenaprezanja, preporuča se kontaktirati specijalista ortopeda za područje gornjih ekstremiteta. Važno je naglasiti da pravovremeno javljanje specijalistu za šaku i ruku uvelike utječe na finalan rezultat liječenja. Za sva dodatna pitanja i nedoumice oko vaših tegoba pozivamo vas da nam se javite i rezervirate termin za pregled i konzultacije. Naručiti se možete pozivom na broj 01 4678 444 ili putem online forme.