Bolovi u šaci i ruci

Candidati100
OPIS

Postoji niz simptoma koji nas upozoravaju da su šaka i ruka bolesne. Najčešći simptomi su bol, nelagoda, trnci, slabost, nespretnost, smanjen opseg pokreta zglobova, oteklina, deformacija, crvenilo itd, ovisno o vrsti i uzroku bolesti, oštećenju tkiva (uzrok su ponavljajuća mikroozljeđivanja) ili jednokratnoj većoj ili manjoj ozljedi.

Motivaciju za pisanje ovoga članka dali su mi moji brojni pacijenti koje sam liječio u Poliklinici Bilić Vision, a većina njih predugo je čekala i nisu reagirali na simptome koje su osjećali duže vrijeme. Sadržaj ovoga članka odgovara na pitanje koji su to simptomi i kada treba na njih reagirati.

šaka i ruka bolesne

Činjenica je da rijetko ispravno i pravovremeno reagiramo na različite simptome u području šake i ruke. Neki od važnijih razloga za takvo ponašanje su ti što umjesto bolesne ruke možemo više upotrebljavati zdravu, što nam netko može pomoći ili u najgorem slučaju, netko drugi može obavljati poslove koje smo mi radili. Međutim, ako se zbog simptoma na nogama otežano krećemo ili se uopće ne možemo kretati, tada najčešće odmah zatražimo pomoć liječnika.

PACIJENTI

Mnogi moji pacijenti, najčešće u poodmaklom stadiju različitih bolesti ili stanja nakon ozljeda, postaju svjesni propusta što nisu na simptome reagirali mnogo ranije. Jedan od razloga zašto ljudima toliko dugo treba da dođu na pregled je taj što se bolovi znaju pojaviti uslijed uobičajenih radnji (pisanje na kompjuteru, obavljanje kućanskih poslova, bavljenje različitim hobijima itd.) te samim time ljudi imaju dojam da će bolovi oslabjeti ili uskoro nestati, jer nisu imali nikakvu konkretnu jednokratnu ozljedu.

pisanje na kompjuteru - bolovi u šaci i ruci

Daljnji čest razlog nepravovremenog javljanja liječniku je ignoriranje simptoma koji po kriteriju pacijenta nisu dovoljan motiv za javljanje liječniku, a statistika pokazuje da svatko od nas više puta u životu ima manje ili veće tegobe i simptome u području šake i ruke.

Na šaci ima oko 100 puta više osjetnih receptora (osjetnih tjelešaca) nego npr. na stražnjoj strani noge. To dokazuje važnost šake kako osjetnog tako i funkcionalnog organa. Začuđujuće je koliko su brojni receptori smješteni i na laktovima, što ukazuje i na njihovu važnost u tom smislu.

Bol je iskonsko iskustvo ljudi i zapravo je korisno upozorenje da nešto treba poduzeti. Ako se to upozorenje ne sluša, dolazi do manjih ili većih, prolaznih ili trajnih oštećenje tkiva, organa ili – ponekad – cijeloga organizma.

Bol je iskonsko iskustvo ljudi

Poznato je da je bol stvar doživljaja, a on je promjenjiv. Bol, kao i ostali različiti simptomi, ima i komponentu emocionalnog iskustva te svaka osoba različite simptome, a posebno bol, doživljava drugačije. Različiti ljudi mogu više ili manje kontrolirati emocionalnu reakciju na bol. To je moguće zahvaljujući endorfinima – ljudskim hormonima i prirodnim analgeticima koji, uz neke druge funkcije, smanjuju bol blokirajući živčane sinapse odgovorne za stvaranje osjećaja boli. Obzirom da svatko od nas ima drugačiju sposobnost oslobađanja endorfina, tako i drugačije doživljava i reagira na bol, kao i na ostale upozoravajuće simptome. Ljudska sjećanja na bol također su vrlo neprecizna, zbog čega često zapostavljamo i odbacujemo iskustvo boli i na nju ne reagiramo adekvatno.

Razinu boli, kao i drugih simptoma, može se prilično precizno odrediti individualnim testiranjem. U svrhu određivanja boli već više desetaka godina koristim se vizualnom analognom skalom (VAS) koja mi je dala odličan uvid u intenzitet tegoba pacijenta te smanjenje tegoba nakon provedenog liječenja. Zahvaljujući dugogodišnjem bilježenju i statističkoj obradi procjene boli vizualnom analognom skalom kod mojih pacijenata pronašao sam, koje od priznatih i korištenih metoda liječenja određenih bolesti mogu u prosjeku više smanjiti bolove, a koje manje.

Kako bi testiranje bilo što je moguće vjerodostojnije, liječnik treba dobro objasniti pacijentu VAS skalu na kojoj su označene samo vrijednosti 0 i 100. Nakon što pacijent povuče okomitu liniju na mjesto gdje procjenjuje intenzitet svoje boli, iznad prazne skale stavljamo milimetarsku skalu i očitavamo intenzitet boli. Bilježeći procjenu intenziteta boli prije, tijekom i nakon liječenja, pomažete liječniku u procjeni uspješnosti liječenja, a time i sebi, jer će liječnik biti bolje informiran o efektima terapije koju provodi.

testiranje razine boli

VAS – 0 =nema boli, 100 = maksimalna bol koju ispitanik može zamisliti

LIJEČENJE

Najlošije ishode liječenja imaju bolesnici i ozljeđenici koji odlično toleriraju bol i ostale simptome, jer se javljaju kasno, tj. kad im se znatno manje može pomoći zbog uznapredovalog stadija bolesti i pojave trajnih posljedica. Bolje prolaze oni pacijenti koji reagiraju na simptome na vrijeme, odnosno na samom početku bolesti. Najbolji primjer za to su bolesnici s kompresijskim sindromima živaca. Daleko najčešći kompresijski sindrom na ljudskom tijelu je sindrom karpalnog kanala ili tunela (link na karpalni kanal/tunel) koji se nalazi u području ručnoga zgloba sa strane dlana.

bolesnici s kompresijskim sindromima živaca

Kod bolesnika s tim sindromom dominantan je simptom bol, ali se ponekad javljaju i trnci, žmarci, pečenje, mravci itd. Neki uopće nemaju bolove, već samo neke od nabrojenih simptoma, neki nemaju nikakve simptome, a pregled iskusnog liječnika specijalista za šaku i ruku kao i elektromiografija (EMG), dokazuju postojanje bolesti. Takvi su pacijenti najugroženiji, jer nemaju razloga za javljanje liječniku. Tada treba obratiti pažnju na neke druge simptome, koji su povezani s duže postojećim kompresijskim sindromima živaca u području šake i ruke – nespretnost i/ili slabost šake. Treba obratiti pažnju i na mišiće unutar šake koji se nalaze u korijenu palca i maloga prsta sa strane dlana te između palca i kažiprsta sa strane obrnute od strane dlana. Ako se uoči razlika u veličini i tonusu (napetosti) tih mišića, treba se obratiti liječniku, specijalistu za šaku.

Osim različitih kompresijskih sindroma živaca, u području šake i ruke postoji cijeli niz bolesti, sindroma prenaprezanja i stanja nakon različitih ozljeda koje daju manje ili veće simptome, a na koje bolesnici ne reagiraju na vrijeme ili uopće ne reagiraju, jer ih ne smatraju ozbiljnima i vrijednima truda u smislu javljanja liječniku. Na žalost, velik je broj bolesnika koji zbog takvog stava ne mogu biti u cijelosti izliječeni, zbog čega im je i nakon završenog liječenja smanjen radni kapacitet i općenito smanjena kvaliteta života.

Postoji i druga skupina bolesnika koji su ugroženi zbog toga jer se liječe, ali bez točno postavljenje dijagnoze. Često se bolesnici iz te skupine liječe analgeticima ili raznim procedurama fizikalne terapije, nakon čega se simptomi obično smanjuju ili sasvim prođu, ali u pravilu samo kroz kraće ili duže vrijeme. Bolesnici tako gube motiv za otkrivanjem prave dijagnoze i adekvatnim liječenjem, a bolest u pravilu napreduje.

liječenje anelgeticima

Pacijentima koji se javljaju u početnim stadijima bolesti, najčešće pomažem raznim metodama ne operacijskog liječenja.

OPORAVAK

Što se bolest počne liječiti u ranijem stadiju, to će liječenje biti uspješnije, kraće i manje agresivno, a rezultat liječenja će biti potpun, odnosno bez trajnih posljedica. Tako bolesnici vrlo kratko ili uopće ne moraju odsustvovati s posla i ostalih svakodnevnih, sportskih i ostalih aktivnosti. Međutim, pacijente koji se javljaju u kasnijim stadijima različitih bolesti – kao što su kompresijski sindromi živaca s upalnim procesima, sindromima prenaprezanja, s trajnim oštećenjima zglobne hrskavice i/ili kosti, s tumorima itd, u pravilu moram liječiti operacijski.

I tada vrijedi jednako pravilo – što se ranije liječenje započne, to su rezultati bolji, ali uz uvjet da šaku i ruku liječi iskusan specijalist za kirurgiju šake i ruke uz odgovarajuću aparaturu, instrumentarij, implantate i sve ostalo neophodno za kirurgiju šake.

Na odjelu Poliklinike Bilić Vision za ortopediju radi prof. dr. sc. Ranko Bilić, subspecijalist za područje šake i ruke koji ima više od 35 godina iskustva u dijagnosticiranju i liječenju svih bolesti, sindroma, prijeloma i tumora šake i ruke. Javite nam se i informirajte se o vašim bolovima u šaci i ruci. Naručite se na pregled kod prof. Bilića putem online forme ili pozivom na broj telefona 01 4678 444.